Dethleffs har bygget bybobiler (kastenwagen, plåtis osv) i mer enn 17 år og har levert over 55.000 slike biler for salg under andre merker. Pössl, Globecar, RoadCar osv er kjente og populære bybobilmerker der mange av bilene i virkeligheten er produsert av Dethleffs i fabrikken i Isny. Nå har de bestemt seg for å produsere disse under sitt eget merke, og i tillegg gjort en hel del videreutviklinger av de eksisterende innredningene. Bybobilsegmentet er det raskest voksende markedet i hele Europa nå. Største problemet er å få tak i nok Fiat Ducato varebiler som er utgangspunktet for de fleste bybobilene. Fiat har som resten av bilindustrien hatt problemer med produksjonen på grunn av pandemi, komponentmangel fra østen og nå sist krigen i Ukraina. For å bøte på mangel på chassis så har mange sett seg om etter andre merker, og Dethleffs kommer også til å vise bybobiler bygget på Ford Transit. Les mer om det i en artikkel på promobildet.de  HER

Bybobilene til Dethleffs er ikke å få kjøpt i Norge ennå, og i de offisielle katalogene finner du foreløpig ikke noe info, kun omtale på den tyske hjemmesiden som du finner HER
Og siden det ikke er noen utstillinger med Dethleffs hverken på Elmia eller Caravanmessen på Lillestrøm i 2022 vil det ta litt tid før vi ser dem her hjemme. Men På Caravan Salon 2022 i Düsseldorf fyller Dethleffs hele hall 7A og der forventer vi en omfattende presentasjon av mange flere bybobilmodeller. Noen få slike biler er allerede spottet rundt om i Europa i sommer, både demobiler og som utleie.
En flyer (PDF) på tysk med litt info er gitt ut og den kan du laste ned HER

Grunnriss for de to modellene som først ble lansert ser slik ut (Fiat Ducato med lengde hhv 6 meter og 6,40 meter)

På Caravan Salon 2022 vil det bli vist flere modeller, ryktene forteller om blant annet hevetak, «raumbad» (bad ut i midtgangen med skyvedører) og et «schwenkbad» – bad med delevegg der man lager baderom om til dusj.

Interiøret er lyst og trivelig med en tradisjonell bybobilordning med sengene bakerst. Tverrstilt på den korte og langsgående på den lange.

Foto (c)2022 Dethleffs

Dinetten er riktig så innbydende

Foto (c)2022 Dethleffs

Utvendig styling følger Dethleffs sin nye profil

Foto (c)2022 Dethleffs

Foto (c)2022 Dethleffs

Ford Transit er en «nykommer» i bybobilsegmentet, men kan komme sterkere hvis ikke Fiat bedrer leveringsevnen.

Foto (c)2022 Promobil.de

Legg igjen kommentar

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av disse.